Har du inte dietat?

Häromveckan frågade jag min PT om jag verkligen måste göra det där fitness assessment testet igen när våra timmar är över. Jag känner nämligen att jag inte behöver ett fettmätarinstrument för att bekräfta min fettuppgång. Jag ser den ändå.

Hans spontana svar på min fråga var lite småskrattande:
- Vaddå, har du inte dietat?

Jag var inte sen med att kontra med att:
- Klart jag har, på kakor!

Även om många amerikaner inte fattar vilken skit de trycker i sig finns det faktiskt de som inser att maten överlag här är katastrofal, typ min PT. Hur man kan tycka att två vita brödskivor med peanut butter (jordnötssmör verkar vara USA:s främsta sigill) och sylt emellan är en näringsrik lunch kommer för alltid vara en gåta för mig. Eller vad sägs om alla de där flingorna i färgglada färger till frulle? Tar man sig en titt runt om i matsalen har majoriteten inte en enda grönsak på sina tallrikar (Jag räknar inte tomatsåsen på pizzan som en grönsak) och tyvärr får jag väl erkänna att jag har sållat mig till den skaran. Det nyttiga smakar helt enkelt riktigt dåligt. Jag var kräsen när det kom till skolmaten i högstadiet och gymnasiet av just den anledningen att råvarorna var av det allra billigaste slaget och i mitt tycke smakade mindre bra och här är det nu ungefär samma grej.

Jag tror inte ni kan förstå hur sjukt trött jag är på den här maten. Det var kul de första veckorna men nu känns det mer som ett straff att behöva äta det som serveras. Det jag lever av just nu är lite frukt när det finns, keso när det finns, äggröra (jag vill inte veta vad de har stoppat i den färdigmixen...), bagels med philadelphia, mackor med ost och skinka, ev. nån hamburgare och kakor. Det enda som jag ser fram emot att äta är mackorna från The Landing, men de tar bara meal swipes mellan 14.30-16 på vardagar. Många tycker säkert att detta är ett lyxproblem och att jag inte ska klaga (jag har visserligen betalat ca 10 000- 11 000 för maten) men ja, det jag saknar mest förutom familj och vänner är den svenska maten. Jag längtar efter att få laga min egen mat igen, mat utan massa otäcka tillsatser, mat som smakar gott, mat som innehåller näring.

Ikväll ska svennegänget förutom golf-Sofia ut och käka utanför campus iaf, gott!

Och jag tror nog att jag gör det där testet ändå.


(Bild lånad av http://www.danzfamily.com)


(Bild lånad av www.arla.se)

Ps. Jag har inte ätit en enda fiskbit på snart fyra månader. Hemma äter vi det åtminstone en gång/vecka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0