Påsk roadtrip!

Påsken har då alltså spenderats på ett icke-traditionellt vis utan vare sig ägg, godis (kanske inte helt sant) eller fjädrar men den var minst lika bra för det. Vi hyrde bil och jag hyrde in mig själv som förare av ännu en Dodge. Vi hann köra fem minuter innan vi åkte fel och då hade vi inte ens kommit ut ur Wilmy. Detta var bara början på ett x antal km och bensinpengars felkörning. Tips! När du ändå hyr en bil med hela försäkringspaketet, hyr då även en GPS. Vårt första stopp var Myrtle Beach, där vi stannade för en brunch och en timme på stranden.


Brunch


Timme på stranden

Vi tog oss sedan vidare neråt mot South Carolina och hann passera ett stort antal gigantiska temaminigolfparker. Det verkade vara lite av Myrtle Beach's grej. Vi passerade även en skolbuss som stannade på landsvägen/motorvägen (svårt att skilja på det där ibland här) och sträckte ut en stoppskylt ur förarsidan. Ja, vi bokstavligt talat passerade den. Helt plötsligt var vi ensamma på vägen eftersom hela entouraget bakom oss faktiskt stannade bakom stoppskylten. Tips! Om du ska göra en roadtrip i USA, ta då först reda på trafikreglerna. Jag var mkt tacksam över att det inte fanns en polisbil i närheten. När vi nådde Charleston i SC dröjde det ytterligare en timme innan vi hittade hotellet. Men vi hittade iaf det till slut och tryckte ihop de två sängarna till en megasäng som rymde fem tjejer.


De här tre nätterna har verkligen varit en upplevelse utöver det vanliga och vi har skrattat gott åt vissa som pratar i sömnen, "äter" i sömnen, låter konstigt i sömnen m.m. Jag har stått för ljuden och det vet ju alla som har sovit i samma rum som mig att det kommer man inte undan, men det var inte jag som stod för pratet den här gången, det skötte en av de andra svenskorna och mexarn så bra så själva!


Efter middagen i Charleston kväll 1 dök det upp ett åskväder helt plötsligt. Vi försökte springa igenom det och hamnade till slut på ett mexhak med grymt goda frozen margaritas som inte smakade tequila alls men desto mer sour mix. Det gör fortfarande ont i mina tänder.


Morgonen efter åkte vi till en sjukt stor ek - Angel Oak. Den ska vara ca 400 år gammal och det går verkligen inte att se på bilderna hur stort det är. Det måste upplevas och vi upplevde ordentligt med ca 300 foton haha.


Vi upptäckte att jag gjorde mig bra som spöke...


...

Därefter åkte vi vidare till en stor trädgård/plantage - Magnolia Garden. Kanske inte riktigt säsong just nu och det var endast 10 grader denna dag men det var grymt vackert. Det finns även ett stort träsk i anslutning till trädgården men den hoppade vi.


Stackars Rob som var den sjunde resenären fick tillbringa merparten av resan med att fota oss tjejer. Rob är Ediths pojkvän som är på besök från Australien under tre veckor!


Trollskog!


Kväll 2 mötte vi upp Maddes klasskompis hemifrån som är på utbyte just i Charleston. Det blev libanesiska tapas och en sangria. Helt klart något av det bästa jag ätit under denna terminen och förmodligen den bästa libanesmaten ever.


Dag 3 inleddes med ett besök i Hilton Head Island som jag knappt med ord kan beskriva hur det såg ut och tyvärr har jag inga bilder på vad jag nu ska försöka berätta. Det var som att befinna sig i en saga, träden och gräset och husen och allt såg bara inte verkligt ut. Vackert som tusan! Det kryllade av pelikaner nere vid den lilla båthamnen.


Två av de värre gottegrisarna på denna jord.


Enligt vår servitör från kvällen innan ska stranden i Hilton Head vara en av USA:s bästa. Jag ställer mig dock tveksam till detta uttalande. Men en härlig stund i solen fick vi iaf!


Vi for vidare till Savannah nere i Georgia och detta var helt klart höjdpunkten på resan. JAG ÄLSKADE SAVANNAH! Får ni chansen, åk dit! Jag kommer definitvt försöka åka tillbaka i framtiden. Även här kändes det helt overkligt och som att befinna sig i en enda stor kuliss. Bevarade gamla biografer och vackra viktorianska hus blandat med riktig kullersten och alla dessa fina ekar överallt med den spanska mossan hängande i. Det är även här de filmade delar av Forrest Gump och vi besökte självklart den lilla parken där han satt på bänken. Bänken befinner sig dock på ett museum nu.


Savannah är även känd som den mest hemsökta staden i USA och jag kan förstå varför. Kvällstid var det helt klart spöklikt att vandra omkring. Man kunde även ta olika spökturer men då vi kom dit ganska sent på lördagen och bara hade en kväll fick vi stå över det.


Middag i Savannah!


Den här synen var mycket häftigare i nattljus, men jag fick inte till någon bild i det.


Ser ni "TROLLEYN"? Vi tog en sådan och fick lite guidad historia på köpet istället för att bara vandra omkring. Här ser ni även flera ekar med mossan.


Vackert hus där någon hade blivit mördad. Hmm, av någon anledning känns det lite som att temat på den här resan var åt det mörka hållet.


Ännu ett vackert hus!

Summa av kardemumma är att det var en härlig resa där vi besökte tre olika delstater under fyra dagar och nu är man allt lite avundsjuk på de som pluggar neråt i den "riktiga" södern"! Jag har en del synpunkter på hur amerikanerna kör, men jag känner mig trygg i körningen även här borta och ser fram emot nästa roadtrip som nog blir Florida. All credd till tjejerna som agerade kartläsare utifrån printade skärmar på ipod och ipads!

Hoppas ni alla där hemma hade en bra påskhelg!

Ps. Jag inser att det lät som att jag drack drinkar hela tiden, men det handlade om en drink eller knappt det per kväll. Trots att det i detta landet är okej att dricka en hel del och köra på det skulle jag aldrig få för mig att göra så. Jag är ju en uptight svenne haha!


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Fantastisk påsk du varit med om. Bättre än ägg och fjädrar ;) Kram på dig.

2012-04-10 @ 06:50:35
Postat av: Hanna Strand

Vad fint Anna, din resa verkar vara huur fin som helst!

2012-04-10 @ 08:18:19
URL: http://strandscorner.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0