Utfrågning på planet

På mitt sista flyg tillbaka till Wilmy från New York efter spring break fick jag självklart en plats bredvid världens tjötigaste och mest nyfikna gubbe. I USA har man en tendens till att vilja lära känna sin plankamrat och det passar kanske inte riktigt svennen med hög integritet och som gärna håller sig för sig själv i sådana typer av situationer. Men det var ju iaf ett bra sätt att öva upp engelskan som försvann under de där tio dagarna.

Gubben hade varit på Aruba med sin fru för elfte eller fjortonde gången på lika många år. Han kom ursprungligen från New Jersey, där jag och Agust alltså bodde de första sju nätterna under vår vistelse, men flyttade ner till North Carolina när han pensionerades för att det var billigare här (lägre skatter på husen) och bättre klimat. Frugan hade jobbat statligt och fick en riktigt fin pension, själv hade han jobbat med cement hela sitt arbetsföra liv (ca 46 år om jag inte minns fel). Han hade en kärlek till gamla bilar och har ett par stycken gamla dyrgripar i garaget som han ibland hyr ut till filminspelningar. (Wilmington har den största studion i USA efter Hollywood.) Nu bodde de i ett av de där inhägnade områdena och det kostade ju en del och där fick bara vissa människor bo. Hans barn bodde kvar i New York området, hans frus barn likaså men de kommer ner ibland och det passar ju så bra att bo så nära stranden då. Han talar bara engelska men önskar att han även kunde tala spanska, men eftersom det enda stället han åker på semester till är Aruba där man kan tala engelska verkade det inte stå särskilt högt på listan. Fler än en gång betonade han att hans fru hade jobbat statligt och fick en bra pension. Hans morföräldrar kom från Sicilien, men själv har han aldrig varit i Europa.

Intressant? Precis vad jag kände medan jag hoppades på att flygresan skulle vara över snart.

Det slutade ju inte där utan jag fick snällt berätta om mig själv också. Att jag hade varit på spring break i NYC med min pojkvän som kom och hälsade på. Att jag var här på utbytestermin och läser HRM. Att jag jobbar extra som konsultchefsassistent och att det är rekrytering jag är mest intresserad av och hoppas kunna jobba med i framtiden. Att jag har rest en del tidigare. Att jag skrotade min egna bil förra året men att vi delar på Agusts bil, samt att han har en servicebil. Att Agust jobbar som servicetekniker för hissar. NEJ, Agust ska inte plugga mer. Ja, jag har syskon. Syrran har två barn. Nej, syrran är INTE gift. NEJ, jag tror inte att de ska gifta sig snart. Nej, hon pluggar inte och ska nog inte heller. Jag är uppvuxen med båda mina föräldrar i ett hus ja. En stund blev det halvt obekvämt när han uppfattade det som att jag fortf bodde hemma och att det nog kommer att bli en omställning när jag nu bott själv här (öhh inte själv va?) och sen ska flytta hem igen. Men sen förklarade jag att vi bor i en lägenhet, fast i ett hus. Ja, jag cyklar eller går oftast till skolan hemma. Nej, vi betalar inte för utbildning i Sverige. Ja, bensin är dyrt. Ja, mina föräldrar är rika. Eller va?! Vänta lite nu, NEJ, vi är inte rika men vi vet hur man prioriterar sina pengar och jag har själv jobbat sen jag var 15 år.

Puh.

Han kunde dessutom med att på ett ganska otrevligt sätt fråga varför jag hade varit i Thailand. Ja, du kära gubbe - VARFÖR HAR DU VARIT PÅ ARUBA? När jag berättade att jag har varit i Turkiet fem ggr blev han ännu mer chockad trots att han själv har besökt ett och samma resmål sjukt många ggr. Nej, dit skulle han aldrig vilja åka till.

Behöver jag säga att jag kände mig ganska förnärmad och dömd? Jag blev nästan lite sur och försökte snällt förklara pengadelen och giftemålsdelen, men jag tvivlar på att han förstod det.

Låt mig vara!


(Bild lånad från http://ellinkulovainio.blogg.se)

Ps. Eter 1 tim och 15 min hittade jag det andra dokumentet till mitt paper!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0