Rundtur i Burgwin-Rights villan

Idag var jag på en rundtur i North Carolinas äldsta hus - The Burgwin-Rights house, anordnad av det Internationella kontoret. Vi var inte många som slöt upp för turen, men vi som var där hade iaf ett trevligt besök. Den amerikanska historien sträcker ju sig inte så långt tillbaka, men ja Agust, huset var iaf äldre än det vi bor i hemma haha! Om jag inte minns helt fel byggdes det i slutet av 1700-talet av en emigrerad engelsman som ägde ett och annat bomullsplantage här borta. Vi fick en guidad rundtur genom huset och fick höra historien bakom det. Tyvärr fick vi inte ta några bilder inne i huset så jag kan inte visa hur liten den vagga som barnen fick sova i tills de var ca 3 år var, eller hur liten en handske som tillhörde en fullvuxen kvinna var. Den täckte nog två av mina fingrar ungefär. De var visst inte så stora på den tiden...



Ett av de farligaste jobben man kunde ha på den tiden var tydligen som kock/husa och denne lekte man inte med hur som helst. Det var en bestämd kvinna som skötte sitt kök i en egen byggnad p.g.a. brandrisken. En av de vanligaste dödsorsakerna var köksrelaterade skador.

Husets källare fungerade även som fängelse och de som ansågs vara de värsta skurkarna var hästtjuvarna. Stal du någons häst dödade du mer eller mindre en hel familj, de behövde ju hästen för att sköta plantagen.



Ni skulle sett hur skevt huset var alltså, men det är ju de nyare "gamla" husen hemma med. I vissa delar av huset kändes det nästan som att man var full.

Guiden berättade att det spökar där också (Såklart). En dag när hon hade vart där hade pianot börjat spela av sig själv och hon hade blivit livrädd påstod hon. När hon hade berättat det för en kollega hade denne också sagt att hon hade upplevt samma sak vid en visning och gästerna som var där hade blivit så rädda att de avslutade turen. Jag tror iofs på spöken, men jag vet inte. Synd att pianisten inte var sugen på en uppvisning idag.



Icke-blomstrande trädgård formad som den engelska flaggan, men det ser man inte här.



Köket och husans bostad är byggnaden till vänster.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0