Springa till läkaren så fort man är förkyld?

Ibland undrar jag vad folk blir pepprade med för skit när de växer upp. Jag antar att det handlar om läkemedelsindustrin som vill tjäna en extra kosa, men jag kan inte låta bli att skratta inombords när folk springer till läkaren så fort de får en förkylning. Jag förstår att man går till läkaren om man är förkyld, har feber och rejält ont i halsen, det förstår jag för då har man med stor sannolikhet halsfluss. Dock botar du inte en simpel förkylning med antibiotika - Det är för guds skull ett virus som kommer tillbaka om några månader igen. Rätta mig om jag har fel, ssk-vänner :)?

Men både amerikanerna och aussies verkar vara av en annan åsikt där och de ger sig ju inte så till slut får man nästan bli förbannad på dem. Låt mig vara, jag tänker inte 1. betala massa pengar för att 2. äta mediciner som säkerligen gör mer onytta än nytta för att 3. försöka bota ett virus som du inte kan bota.

Jag vet att jag gnäller ganska mkt när jag är förkyld, men jag vet ju att det går över om några dagar - utan medicinering och under normala omständigheter håller det sig borta ett halvår.

Ytterligare en sak jag har lagt märke till här borta är att folk gärna vill komma med goda råd och tips på hur man ska göra för att friskna till. Jag vet att de bara vill väl men jag har vart med ett tag och tror jag vet bäst själv hur jag kurerar mig. Så tack, men nejtack.



(Bild lånad från http://linaholgerssons.blogg.se)

Kommentarer
Postat av: Inger Ahlqvist

Du behöver inte äta läkemedel vid en vanlig förkylning

Du har helt rätt

Kram

2012-02-24 @ 09:04:46
Postat av: Jossan

Hej Anna!

Kul att läsa om dina äventyr på andra sidan jorden!! Du har helt rätt, vid vanlig förkylning är det bara symtomlindring som gäller dvs. nässpray, halstabletter och febernedsättande!! Finns väl runt 100 olika förkylningsvirus vilket gör att vi kan bli smittade ganska så ofta.

Hoppas du blir frisk snart och att du och Agust får en mysig semester tillsammans.

Kram från Jossan (Z)

2012-02-25 @ 01:15:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0