- Det är stängt - Ja, men dörren är ju öppen

Igår kväll när jag, en annan svenska och mexan hade varit och käkat middag skulle vi undersöka de andra matalternativen. Mexan hade hittat till Wag out, samma ställe som den stora matsalen (Wag's) men beläget på en annan sida av den byggnaden typ och där man kan ta med sig maten ist för att äta på plats. Alla tre gick då uppför trappan men svenskarna stannade vid skylten med öppningstiderna på medan mexan fortsatte att stövla rätt in. Konversationen som följde såg ut som såhär:

Mexan: Varför stannar ni?
Svenskarna: De stängde kl. 20.
Mexan: Men dörren är ju öppen?
Svenskarna: Ja, men det är ju stängt.
Mexan: Nejdå, vi kan gå in.
Svenskarna: (Börjar backa nedför trappan) Nej, alltså kl. är 20.05 och de stängde för fem minuter sedan.
Mexan: Ja, men det gör väl ingenting. Vi kan gå in ändå.
Svenskarna: Nej, det kan vi inte!! (Nu stod vi redan långt ifrån dörren)

Det här är nog bara en av en mängd kulturkrockar vi kommer att få uppleva kommande månader. Vi skrattade rätt gott åt detta sedan och förklarade för mexan att man inte gör så i Sverige och att vi båda har jobbat i butik (Inga påhopp om några jordgubbar här nu Mikaela, Agust, Lotta & Jocke haha) och vet hur irriterande det är när kunder kommer in i sista sekunden eller t.om. efter stängning.

Igår var större delen av I-house och ett gäng amerikaner ute. Jag skulle ha följt med men ångrade mig och gick o lade mig tidigt ist och idag vaknade jag upp med svinont i stämbanden och kan knappt prata :( Det var nog tur att jag stannade hemma.

Senare väntar ett besök till en mall med aussien jag bor med, en annan svenska och deras host family och ikväll ska jag ut och käka middag med min host family.


Kommentarer
Postat av: Inger Ahlqvist

Har också haft ont i halsen hela veckan men det skyller jag på dina systersöner



Kram Morfar hälsar

2012-01-13 @ 18:07:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0