Första två skoldagarna

Då har skolan dragit igång om än dock ganska lätt med snabb genomgång av kursplaner och professorernas undervisningsstil o.s.v. Jag förvånar mig själv genom att jag inte har varit nervös över detta alls. Jag har iofs knappt haft tid de här första dagarna att reflektera över det. Jag kan dock känna att jag ibland blir nervös över konstiga saker men att flytta till ett helt annat land och gå helt ensam på fyra olika kurser med totalt olika klasskompisar, det stör mig tydligen inte alls.

Upplägget här i USA är att man skriver in sig på kurser under föregående termin och har sedan en vecka på sig när man väl är på plats att testa de kurserna för att därefter avgöra om de är något för en eller inte. Jag tyckte först det lät märkligt, då man i förväg relativt väl bör veta kurserna innehåll och om man vill läsa dem eller ej. Men efter att ha gått på dessa fyra kurser igår och idag ser jag helt klart poängen med detta system. Professorerna verkar helt fantastiska men jag skulle nog inte säga att någon av dessa fyra är varandra lika. De har totalt olika upplägg på sina kurser och vissa kurser hålls av två olika professorer så gillar man inte den enas stil kan det vara idé att prova den andres kurs.

De kurser jag ska läsa är följande:

Mån: Human Resource Management
Mån/Ons: Organizational behavior
Mån/Ons: Intercultural communication
Tis/Tors: Health Psychology

Fridays off hurray!!

De första två kurserna kändes helt klockrena och ligger helt i linje med mitt program hemma i Sverige. De kändes egentligen inte helt främmande efter två års studier, men jag pratade med professorerna efter lektionen och de tror definitivt att jag kommer få med mig ett bredare pespektiv på det hela. Mitt första intryck av dessa både kvinnliga professorer är att jag fullkomligt älskar dem och maken till inlevelse och glädje har jag aldrig sett till hemma i skolan i Sverige.

I HR-kursen kommer vi bara mötas en gång i veckan och det andra tillfället vi skulle ha setts ska vi ist använda till självstudier och se föreläsningar hon har spelat in. Vi kommer varken ha en midterm eller final exam där, ist kommer vi att ha fyra quizzes som vi ska ta online och har tre chanser att göra. Sedan räknas den högsta poängen. Vi ska också lämna in ett mindre paper om ett aktuellt HR-ämne.

OB-kursen kommer att bestå av ett flertal övningar/rollspel, några homeworks eller quizzes och en final exam. Professorn var mkt tydlig med att man måste vara aktiv under lektionerna, HON ska inte vara den som pratar - VI ska prata. Hon lägger extremt mkt vikt vid det och att bara dyka upp på lektionerna och inte säga ett ljud kommer innebära lägre betyg. Hjälp.

COM-kursen känner jag mig lite tveksam till. Innehållet är inte helt vad jag hade väntat mig och uppgifterna kändes jobbiga. Läraren (Ja, hon är inte en professor) verkar toppen och har pluggat utomlands flera ggr och besökt ett stort antal länder så ämnet är något som verkligen intresserar henne. Men förutom de homeworks och exams vi ska ha ska vi dessutom involvera oss i tre olika aktiviteter under terminen. Exempelvis ska vi gå till en kyrka, ta en thai-chi kurs eller involvera oss i gay-organisationen. Jag vet inte om jag fattade det hela korrekt, men det räckte nog inte med ett besök i ex. kyrkan, man ska alltså involvera sig. Hur fasen ska man hitta tid till detta utöver det riktiga pluggandet är min fråga?

PSY-kursen är den kurs som antagligen kommer bli den mest utmanande kursen. Jag har under hösten mailat med professorn angående en plats i kursen och när den var full erbjöd han t.o.m. mig sin undervisningsstol, men det visar sig inte bli något problem då det till nästa lektion antagligen inte kommer vara så många kvar haha. Det var ett gäng studenter där som hade tagit andra kurser med han förut och de berättade om hans stil och att många ogillar honom. Han använder sig inte av tavla eller pp:s utan man måste verkligen vara alert under letionerna och anteckna eller spela in. Folk hade tydligen också invändningar mot det projekt som man skulle hålla på med under kursens gång och tyckte att hans stil var otrevlig eller att han t.o.m. kunde vara elak. Han själv berättade att det förra terminen till slut bara hade vart ca 15 studenter kvar - Från början ca 40. Jag blev livrädd och började genast tänka på eventuella andra kurser jag kunde byta ut denna med, men insåg att vad fasen - de två första kanske inte kommer bli jättesvåra så en rejält utmanande kurs borde jag ju klara. Han verkar riktigt cool iaf och drog en timmes presentation om sig själv och sitt liv från Kuba till Florida till North Carolina.

I Sverige är vi vana vid att högskolan är lärarcentrerad men här borta är den snarare studentcentrerad vilket innebär att det är studenterna som ska vara aktiva och prata ist för professorn. Det lät till en början extremt skrämmande för en timid svensk som jag som i stort sett aldrig gör mig hörd under föreläsningarna hemma. Av någon konstig anledning känns det inte lika farligt här och jag har redan förvånat mig själv genom att räcka upp handen flera ggr och var knappt nervös alls när jag i COM-kursen var tvungen att presentera mig själv och berätta vart jag har rest och vilken typ av kommunikation jag är intresserad av. Jag ser t.o.m. fram emot att få delge de andra ett svenskt perspektiv!

I stort sett allt känns jättebra just nu och att sitta och le under en hel föreläsning och lämna dem likadant är en fantastisk känsla!

Tanken med blogg ist för för resdagbok var att jag skulle skriva lite kortare inlägg haha... Hoppsan.

Kommentarer
Postat av: Ellen

Det verkar ju toppen! Jag ser fram emot mina kurser som börjar på tisdag. Ska också ta en i intercultural communication. Spännande att se om de är lika. Ha det bra! Kram

2012-01-13 @ 04:51:35
URL: http://ellenwallin.wordpress.com
Postat av: Lisa Ö

Anna! Det låter som att du har det superbra! Jag tror definitift att du kommer att lämna avtryck. :) Vi saknar dig här hemma!! Stor kram

2012-01-13 @ 19:51:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0