Gårdagens quiz

Igår hade jag mitt första quiz d.v.s. ett mindre "prov" eller tenta i OB-kursen. Många kurser har s.k. pop quizzes vilket innebär att man i förväg inte får veta när dessa äger rum, de kan med andra ord dyka upp under vilken lektion som helst. Jag har dock turen att läsa kurser där quizzen är planerade. Detta var det första av fyra st i OB-kursen och jag pluggade som ett as inför det. Jag satte inte alla 11 poängen, det är jag säker på men kanske 8-9? Quizzet bestod av multiple-choice questions där själva frågan består av ett påstående där det saknades ett ord eller fras typ. Man skulle då välja rätt alternativ men jag tyckte det var svårt att veta om man fick välja fler än ett alternativ. Antagligen var det tanken så att det skulle bli svårare. Jag valde iaf fler än ett alternativ på flera frågor, får se om jag fattade helt fel eller inte. Detta sätt att skriva en tenta på skiljer ju sig ganska markant från det vi är vana vid och det gäller verkligen att minnas specifika ord från det man har läst...



I Sverige är det frivilligt att gå på föreläsningarna och betyget grundar sig på en tenta alternativt en eller flera arbeten. Här borta är det helt annorlunda och går man inte på lektionerna riskerar man att få sitt betyg sänkt. I exemplet ovan är professorn inte särskilt hård med just närvaron, men i mina andra kurser har man t.ex. två frånvarotillfällen på sig under en termin, är man borta mer än det sänks betyget med ett steg per frånvaro. I G&L-kursen är han t.o.m. så sträng att man inte får vara borta alls. Eller ja, är man typ magsjuk får man kontakta honom och då är det ok men han "ger" inte bort frånvarotillfällen som de andra av mina professorer gör.

I exemplet ovan ser vi också att mitt betyg kommer grunda sig på online quizzes, läxor, något som heter HR Skill builders (övningar), en liten rapport som ska lämnas in och deltagande, bidrag och närvaro i klassen. Detta är helt klart min mysigaste kurs haha... Inga exams (större tentor) och större delen av betyget grundar sig i de quizzes som vi ska göra hemma på nätet och vilka vi har tre försök på oss per quiz och där det bästa slutliga resultatet räknas.

I OB-kursen däremot är en mycket större procentandel deltagande under lektionerna. Jag tror det är så mkt som 20-25 %. Jag jobbar på det...

Nähä, dags att ta tag i läxan i HRM-kursen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0