Maten på campus

En sak som inför den här resan gjorde mig riktigt skräckslagen var att man som student boendes på campus var tvungen att köpa en mealplan, vilket innebär att man betalar en fin summa för att äta på de matställen som campus erbjuder. Vi utbytesstudenter hade då tre alternativ att välja mellan; 10 meal swipes/vecka + ett antal food dollars, 14 meal swipes/vecka + ett antal food dollars eller unlimited meal swipes + ett mindre antal food dollars.

Meal swipesen kan vi använda på fem olika ställen. Främst är det Wag's som gäller då man kan använda dem hela dagen medan man på de andra ställena har en mer begränsad tid att använda sig av dem. De andra ligger dessutom betydligt längre ifrån vår suite, varför gå längre än nödvändigt liksom ;) Nej, vi har faktiskt tänkt att ta middagen på ett av de ställena som ligger längre bort då kvaliteten på maten där känns något bättre.

Food dollars är egentligen vanliga pengar som ditt ID-kort är laddat med och som du kan använda för betalning på ex. Dunkin Donuts, Subway eller de mindre servicebutikerna som finns på området.

Efter mycket om och men valde jag till slut unlimited då skillnaden prismässigt mellan den och de andra inte var stor alls. Jag insåg också att det skulle bli skönt att slippa laga mat under fyra månader! Dock har det nu första tiden mest blivit att jag kokat några ägg i suiten på morgonen eller ätit brunch ist för frukost och lunch så jag har nog inte riktigt utnyttjat detta än.

Första besöket i Wag's var nog också allt annat än kärlek med kassa kolhydrater så långt ögat kunde nå. Hamburgare med bröd, pommes, pizza, friterade fisk- eller köttbitar (?!), stora mackor, brownies, cheesecakes, key-lime pie, läsk, pastarätter och möjligen några överkokta grönsaker. Dock har de faktiskt ett salladsbord som är ganska bra, det enda vi saknar där är protein i form av KÖTT eller ÄGG. Med andra ord är det den allra billigaste maten som går att köpa de serverar här. Jag har dock lyckats knåpa ihop kombinationer som är helt acceptabla så jag kommer nog att överleva ;) Dock kan jag tänka mig att det blir något enformigt.

Amerikanerna är nog fortfarande år ifrån insikten om att det inte är fettet man blir fet av utan sockret eller dessa båda härligheter tillsammans. Jag har än så länge inte sett en enda normalfet (mejeri)produkt, allt är verkligen low-fat eller non-fat. Jag och Tove (En av de andra svenskarna som jag har fått tillåtelse av att kalla vid namn i bloggen) fick en del konstiga blickar när vi läste på innehållsförteckningarna på varor på Walmart och mattanten på Wag's out var tvungen att fråga flera ggr om jag verkligen skulle ha köttbullar till min sallad.

Köttbullar till rivna morötter och sallad är väl inte konstigt eller?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0