Orientation days

De första två dagarna har vi haft Orientation days vilket har varit riktigt bra. Under dessa båda dagar har vi fått information om en mängd saker och fått träffa en mängd amerikanska volontärer och personal från skolan. Man skulle nog kunna kalla det lite för en lätt inspark. Jag är typ fortfarande i chock över hur trevliga och öppna amerikanerna är men är otroligt glad över att de är sådana. Jag tycker synd om de utbytesstudenter som kommer till Sverige, då vår mentalitet är en helt annan och man mer eller mindre blir lämnad till sitt eget öde.

Under den första dagen hade vi ett quiz med frågor om legal vistelse här. Den var lite lam dock, de läste upp frågan och den som räckte upp handen först och svarade rätt vann. Jag vann en långärmad tunn vit tröja med UNCW tryck från 2009 haha! Yeaj! Vi hade även några "ice-breakers" där vi stod i en ring och kastade en badboll med massa olika frågor och man skulle svara på den frågan ens vänstra tumme stannade på när man fångade den. Vi körde också den där leken där man ställer sig i en cirkel och tar tag i varandras händer på ett onormalt sett och sedan ska alla lirka sig ut och bli en normal cirkel. Vi vann inte.

På måndagskvällen åkte vi iväg ett gäng på 50 pers nånting till Buffalo Wild Wings för att uppleva ett äkta amerikanskt sportställe. Olles släng dig i väggen! De amerikanska männen satt uppradade framför baren med sina chicken wings med ögonen fastklistrade på en av sjukt många tv-skärmar och vrålade när rätt lag (eller fel) scorade. Jag fick här även uppleva min första amerikanska måltid på restaurang vilket var precis som väntar - Typ tredubbelt så mkt mat som jag fick i mig. Det var dock inget problem utan man kunde bara be om en låda att ta med sig resterna hem i. Tydligen fullkomligt normalt! Servitrisen kämpade verkligen för sin dricks och sprang runt oss heeeela tiden och fyllde på knappt druckna vattenglas osv. Helt galet!

Igår efter all information om var man kan få hjälp med diverse saker och vart man kan finna byggnaderna avslutade vi dagen med en lagtävling där vi hade fått varsitt "Seahawk-pass" och där vi skulle gå till alla dessa olika ställen vi nyss lärt oss om för att få en sticker. När hela laget hade fått alla stickers skulle man skynda sig till en särskild plats där lekledarna var och visa upp sina pass. Vårt lag blev inte alls bittra när vi inser att ett annat lag kommer kutandes från ett annat håll precis före oss! Gaaaah.

Igårkväll käkade vi även vår första måltid i en av de stora cafeterierna vilket också var helt galet! Eh ja, jag förstår varför övervikt är ett stort problem i USA. Där var det också helt normalt att börja prata med någon random i någon av köerna eller även bjuda med den till sitt bord haha!

Som jag skrev igår var vi även iväg på Best Buy (Tänk Media Markt fast större) och köpte en billig mobil och simkort. Tyvärr är det något fel på mitt kort och jag får inte igång det. Ska se om jag får tag på en av de amerikanska studenterna som jobbar extra där och om han fattar vad som felar. Annars blir det till att släpa sig bort dit igen.

Sedan avslutade vi kvällen med suite-meeting med de andra suitsen i vår byggnad plus en till. Där hände egentligen inte så mkt mer än att vi än en gång fick veta om alkohollagen och att vi som är nya har samma rättigheter som de gamla i suitsen vad gäller regler om städning osv.

Om två timmar börjar min första kurs!!



Kommentarer
Postat av: Erik Ryd

Hej! Spännande allt låter. Men jag undrar, hur ser alkohollagen ut på ett campus? Tänker ju beercags och sånt, de existerar väl på riktigt? :-P



Ha de bra! Kram

2012-01-11 @ 21:23:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0