Kyrkobesöket

Som en del i en av mina kurser besökte jag alltså idag en kyrka. Inte vilken kyrka som helst heller, utan en multietnisk och multikulturell en där majoriteten av medlemmarna var svarta. Jag tycker det känns konstigt att referera till den som en "svart kyrka" men de jag gick till kyrkan kallade den själva för just det. Iaf så var det en helt fantastisk upplevelse och överhuvudtaget inte likt mina tidigare kyrkobesök. New Beginning Christian Church heter kyrkan och vi var kanske 10 vita där av flera hundra!

När vi kom dit möttes vi av flera finklädda värdar som tog emot oss och visade oss in i lokalen och till våra platser. Gospelkören var redan i full sång och det var bara att sjunga med till texten som visades på stora tv-skärmar på väggarna och dansa. Efter ett par sånger var det en dansuppvisning som följdes av att man skulle gå runt och hälsa god morgon till de andra runt omkring genom att kramas (!)

Gudstjänsten var allt annat än stel och tråkig, pastorn var så sjukt passionerad och engagerad att han stundtals fick sansa sig och hålla sig själv down. Han lyckades att väva in personliga historier i sin predikan och folket uppmuntrades flera ggr till att ropa ut sina känslor och det var inte tyst en sekund kan jag lova. Vid ett tillfälle föll pastorn även in i sång och jag trodde för ett ögonblick att det var Gnarls Barkley som stod på scenen. (Ja, det var en stor scen där pastorn stod samt orkestern.)

Gudstjänsten varvades med lite sång från gospelkören och inte en enda gång kändes det så obekvämt och stelt som jag tycker det känns på dop och liknande hemma. Jag vet att frikyrkorna säkert liknar denna kyrkan mer, men mina erfarenheter från Svenska Kyrkan är att det är stelt och obekvämt iaf.

Gudstjänsten avslutades med att man kunde gå fram till scenen om man behövde styrka och böner. Där stod det några människor som omfamnade de som gick fram och bad för dem. Låter kanske lite läskigt för oss som inte är troende, men det var otroligt känslosamt och många grät. Därefter hälsade pastorn och hans fru ett gäng nya medlemmar välkomna uppe på scenen och tackade för dagen och sedan var det bara att dansa sin väg ut ur kyrkan :) På väg ut tog många i hand och hälsade på en igen.

Det här var helt klart inte vad jag hade förväntat mig och jag är otroligt glad över att jag följde med dem dit och fick en ny upplevelse. Det gick ganska smidigt att skriva mitt paper, skönt att ha det gjort inför Spring Break då det ska in måndagen efter och jag är tillbaka söndag natt.

Jag får tacka COM-kursen som gjorde att jag gick dit, jag må dissa det mesta av innehållet men det här var iaf en höjdpunkt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0