New York City!

Som ni redan har läst så gick ju min flygresa inte som jag hade hoppats på och stackars Agust fick vänta ett antal timmar på flygplatsen i Newark. När jag äntligen kom fram hittade jag inte min väska och Agust befann sig på en annan terminal men överraskade mig med att dyka upp vid mitt bagageband. Det kändes helt overkligt att se honom, nästan så jag inte kunde tro att han var där! Agust hittade min väska på ett annat bagageband och vi blev sedan upplockade av Jay som tog oss till huset i Union City - New Jersey där vi skulle spendera våra första sju dagar. Jay är gift med Maria, de är båda kanadensare som flyttade till USA för 10 år sedan för sitt dåvarande jobb som bestod i att filma och producera musikfilmer till ett antal stora och små artister och band. Sjukt häftigt! Numera pysslar de endast med lite småsaker och har fyra hus som de driver som b&bs på heltid. Vårt rum var supermysigt och bättre säng har jag nog aldrig sovit i, frulle ingick och vi fick låna deras dator och tv och fick massa bra tips och hjälp av dem båda. De bodde i ett av sina andra hus under tiden vi var där men tittade förbi en gång om dagen. Tre nätter sov vi helt ensamma i huset, de andra fyra nätterna hade vi sällskap först av en irländska och sedan av två tyskar och två schweizare.

Ska ni åka till NYC kan vi verkligen rekommendera att bo i något av deras hus, typ halva priset eller mer mot att bo runt Times Square, inga bed-bugs, rent, fräscht, mysigt, sjukt trevliga människor och bussen in till bussterminalen som är precis vid Times Square tar ca 10-15 min beroende på trafiken. Den går dessutom konstant, ca var 30 sekund (jag skojar inte). Området kändes visserligen mer som att vara i Sydamerika och såg lite småskumt ut på vissa håll, men de sa att det var väldigt säkert och vi såg inga konstigheter.

Något som jag fortfarande skrattar åt är när vi vaknade upp första natten av att Agusts alarm går igång och jag ställer följande fråga "Was that your alarm?" Jag var tydligen fortfarande programmerad på engelska. Men den programmeringen varade inte mkt längre än så för dagarna efter kunde man börja undra om jag ens kunde prata engelska... Som tur var tog det bara en dag innan jag var inne i det igen när jag kom tillbaka och det är en fantastisk skillnad på min engelska nu jämfört med januari, första månaden var ju hemsk!

Vi turistade mycket men inte till det extrema, promenerade massor, shoppade, åt god mat och drack öl (och mojitos... Hmm) och mest njöt av varandras sällskap. Vi hade ganska tur med vädret och hade väl ett par dagar i början som var ganska kalla då man frös i höstjackan, men sen kunde vi gå i kortärmat några dagar och vi hade bara lite regn en dag. Våren hade inte hunnit komma än vilket var lite synd, Central Park t.ex. var kanske ingen höjdare i sin gråa gestalt, men vi hade verkligen en toppen semester!

Det här pysslade vi med under våra 10 dagar:
- Tittade på Times Square
- Tittade på utsikten från Empire State Building kvällstid. Slapp dessutom de hemska köerna som vi har hört talas om genom att välja en lördag kväll då folk tydligen gjorde andra saker.
- Tittade inne i maffiga Grand Central Station. Wow, hur stort?!
- Köade och gick igenom säkerhetskontrollen för att få se 9/11 Memorial som invigdes på tionde årsdagen, alltså september förra året. Herregud säger jag bara. De bygger även för fullt där nu och ett nytt hus är snart klart.
- Promenerade nästan hela Central Park igenom och fick bevittna en sjukt häftig break-dance show!
- Vandrade Wall Street igenom och kikade på välklädda businessmän.
- Promenerade i Battery Park och spanade ut mot Frihetsgudinnan.
- Tog tunnelbanan upp till Harlem för en inte alltför lång promenad. Det sägs dock inte vara så mkt mer otryggt där än neråt på Manhattan. Klasskillnaderna blev snäppet tydligare där uppe iaf.
- Promenerade Brooklyn Heights ner och såg även där Frihetsgudinnan på håll. Vi valde att inte åka till henne eller ens ta en båttur kring henne.
- Åt sjukt god hemmagjord vaniljglass med hemmagjord marshmallows och fudgesås från ett mysigt café i Brooklyn. Området minns jag inte...
- Var uppe i Williamsburg i Brooklyn, de "hippa" kvarteren, mkt second-hand butiker och coola caféer och barer. Detta var en pärla - Helt klart!
- Såg musikalen Rock of AgesBroadway. Riktigt rolig och bra! Gå och se den om ni får möjligheten!
- Shoppade på outlets i Jersey Gardens.
- Tittade på "Carries trappa" och tog pinsamt nog foto av mig där. Ja, jag är ett stort Sex & The City fan!
- Tittade på brandstationen som var med i Ghostbusters.
- Var inne i New York Public Library där Carrie och Big nästan gifte sig. Pampigt hus!
- Åt inte så goda cupcakes på The Magnolia Bakery men desto godare cheese cakes på samma ställe. (Var såklart också med i SATC haha)
- Vandrade igenom i stort sett alla stadsdelar på Manhattan - Upper East Side, Upper West Side, Meatpacking District, Chelsea, East Village, West Village, Greenwich Village, Soho, Noho, Midtown, Financial District, Chinatown, Little Italy, Lower East Side o.s.v. Favoriterna var nog Village området, det var på East där någonstans som vi fastnade på en mojitobar/kubansk/italiensk restaurang kl. 16 en eftermiddag på väg ner till Chinatown och surplade lite för många mojitos med olika smaker. Vi kom aldrig till Chinatown den dagen... Icke-favvon var Upper East med alla rika folk och tråkiga hus.


Fantastiskt ful bild, men i stort sett den enda jag tog då Agust har en kamera som tar snäppet bättre bilder haha!

Vi köpte även biljetter till en stand-up-comedy-kväll men lyckades tyvärr inte utnyttja de biljetterna. Man kan skylla det på mig och en svår bakfylla, men man kan även skylla det på att vi hade 9 dagar på oss men aldrig fick tummen ur. Jag är tämligen säker på att vi gjorde mkt mer än det ovan nämnt, men det är ett urval av det mest turistiga iaf!

Sista tre nätterna bodde vi ju på hotell precis vid Times Square och även om det var kul att bo inne i smeten så var det nog inte helt värt det med tanke på hur bra vi bodde först. Varning för att boka hotell genom en amerikansk hemsida kan jag lova, deras förbannade moms är ju aldrig inkluderat i något här vilket jag såklart visste. Men inte fasen visste jag att momsen skulle gå på 700 SPÄNN för tre nätter. Vilket skämt!

Som sagt, NYC är en sjukt häftig stad och jag är så glad att Agust kom hit så att vi fick uppleva det ihop!


Det är ju märkligt med att jag är den som får närapå dödsångestattack när vi skulle skiljas åt igen... Det är ju JAG som har valt att åka hit, inte Agust. Jag vill inte ens tänka på hur det skulle kännas om det var tvärtom, men skulle han mot förmodan få för sig att göra något liknande kommer jag självklart inte stå i vägen när han har stöttat mig två ggr. Men i söndags och dagen efter det gjorde det ont i mig, jag kände mig fysiskt sjuk i två dagar - Jag skojar inte. När jag kommer hem är det för att stanna.

Denna låten är till dig älskling!



Kommentarer
Postat av: Ellen

Vad underbart det låter Anna. Tack för alla tips. Boendet verkar fantastiskt! Kan faktiskt bli så att vi försöker bo där när vi besöker New York som sista anhalt på vår resa! Förstår att ännu ett hej då var typ det värta, säkert värre än första gången! Men nu är det inte långt kvar, skrämmande hur snabbt tiden går. Skriver mer till dig på FB snart! Ta hand om dig!

2012-03-24 @ 07:29:15
URL: http://ellenwallin.wordpress.com
Postat av: Kerstin Johansson

Du är så bra på att skriva!

Kul att få ta del av era upplevelser.

Kram

2012-03-24 @ 08:31:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0